چگونگی عملکرد موتورهای جستجوی وب

موتورهای جستجوی وب برای آنکه بتوانند به درخواست‌ها و جستجوهای کاربران پاسخ مناسبی بدهند باید دو کار مهم را انجام دهند:

خزیدن در وب‌سایت‌ها و ایندکس کردن صفحات

موتورهای جستجو با استفاده از خزنده‌های خود می‌توانند تمامی صفحات و فایل‌های موجود در وب را ایندکس کنند. این خزنده‌ها با ورود به هر صفحه به ‌دنبال لینک‌ها هستند تا با دنبال کردن آن‌ها وارد صفحات جدید شوند. با این روش، موتورهای جستجو می‌توانند تمامی صفحات موجود در وب را ایندکس کنند.

رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها و نمایش بهترین نتایج

اصلی‌ترین وظیفهٔ موتورهای جستجوی وب، ارائهٔ بهترین و مرتبط‌ترین نتایج به کاربران است. موتورهای جستجو برای آنکه بتوانند بهترین نتایج را هنگام جستجوی یک عبارت خاص به کاربران نمایش دهند، قوانین و استانداردهایی برای وب‌سایت‌ها تعریف کرده‌اند تا بتوانند علاوه بر دسترسی ساده‌تر به صفحات وب‌سایت‌ها، محتوای موجود در صفحات را بهتر درک کنند. با این کار، موتورهای جستجو می‌توانند وب‌سایت‌هایی که دارای بیشترین ارتباط معنایی با عبارت جستجو شده توسط کاربر هستند در رتبه‌های بالاتری در نتایج جستجو قرار دهند. موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟ موتورهای جستجو برای ایجاد نتیجه یک جستجو، تعدادی فعالیت انجام می‌دهند:

خزش یا Crawling: خزش فرایند واکشی تمام صفحات وب لینک شده به یک وب سایت؛ که با استفاده از نرم‌افزارهایی به نام خزشگر (Crawler)انجام می‌شود. خزشگر گوگل Googlebot نام دارد.

اندیس گذاری یا Indexing: اندیس گذاری فرایند ایجاد اندیس برای تمام صفحات واکشی شده و ذخیره و نگهداری این اندیس‌ها در یک پایگاه داده بسیار بزرگ که در آینده استفاده شوند. به عبارتی، فرایند اندیس گذاری از یک طرف شناسایی کلمات و عباراتی است که صفحه را به خوبی توصیف می‌کند و از طرف دیگر انتساب کلمات کلیدی یافت شده به صفحه می‌باشد. پردازش یا Processing: وقتی درخواست جستجو به موتور جستجو می‌رسد، موتور جستجو آن را پردازش می‌کند. در واقع موتور جستجو رشته جستجو را با صفحات اندیس شده در پایگاه داده مقایسه می‌کند. محاسبه ارتباط یا Relevancy: از آنجایی که ممکن است بیشتر از یک صفحه حاوی رشته جستجو باشند، بنابراین موتور جستجو شروع به محاسبه ارتباط هر صفحه با رشته جستجو می‌کند. برگرداندن نتیجه: آخرین گامی که موتور جستجو انجام می‌دهد، بازیابی بهترین نتیجه منطبق می‌باشد. به عبارت ساده، این فعالیت چیزی نیست جز نمایش اطلاعات در مرورگر.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی «بهینه‌سازی موتورهای جستجو» است و به مجموعه اقدامات برنامه‌ریزی شده و دقیقی گفته می‌شود که رنکینگ سایت شما را در رتبه‌بندی موتورهای جستجو بهبود می‌بخشد. سئو سایت باید توسط متخصصان سئو صورت گیرد. SEO (سئو) را برخی اوقات نیز SEO Copywriting نیز می‌گویند زیرا بیشتر تکنیک‌هایی که در آن استفاده می‌شود به محتوا مربوط می‌شود. تمام حرف سئو بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است و به صورت کلی فرایندی است که باعث می‌شود یک وب سایت رتبه خوبی در موتورهای جستجو به دست آورد. سئو زیر مجموعه ای از بازاریابی موتورهای جستجو است. بازاریابی سئو یعنی آگاهی از نحوه کار الگوریتم‌های جستجو و شناخت اینکه کاربران اینترنت چه چیزهایی را جستجو می‌کنند.

نامزبان
بایدوچینی
بینگچندزبانه
داک‌داک‌گوچندزبانه
اکوزیاچندزبانه
Exaleadچندزبانه
Gigablastانگلیسی
گوگلچندزبانه
mysearchچندزبانه
Qwantچندزبانه
Sogouچینی
Soso.comچینی
یاهو!چندزبانه
Yandexچندزبانه
Askچینی